[blog.view.blog categories]

12 januari 2016

Gezonde snacks voor op het werk

Voor veel mensen duurt de tijd tussen de maaltijden te lang. Dan loert het gevaar en lijkt die snoeppot nog aantrekkelijker dan anders. Nochtans kies je net op zo’n moment beter voor gezonde snacks. Ze houden je bloedsuikerspiegel of peil, zodat je tijdens de hoofdmaaltijden niet te veel gaat eten.

Wees voorbereid: Verleidingen liggen overal op de loer, ook tijdens de werkuren. Iemand brengt zoete restjes van een familiefeestje mee of de automaat zit vol met ongezonde snacks. Zorg dat je altijd betere opties bij de hand hebt. Vul op zondag enkele kleine voorraadbakjes met noten, rauwe groenten (bloemkool, wortelen, sluimererwten,…) en fruit (druiven, besjes,…). Daarmee zit je alvast enkele dagen goed.

Zorg voor een noodrantsoen in je auto en op het werk. Zo kan je makkelijker weerstaan aan een chocoladereep die naar je lonkt in het tankstation of moet je niet met een razende honger naar huis!

Kies voor tussendoortjes met een sterk verzadigend effect: In plaats van een lightkoekje eet je beter een handje noten. Ze bevatten meer calorieën, maar zijn veel voedzamer en geven langer een voldaan gevoel.

Ook gezonde snacks kunnen dikmakers zijn. Gemiddeld mag een tussendoortje zo’n 110kcal bevatten. Bijvoorbeeld bij noten is een handje (+/- 25 gram) voldoende.

Niet alles is wat het lijkt: Sommige tussendoortjes lijken gezond, maar zijn het niet. Muesli- of energierepen bevatten vaak te veel suikers. Gebrande noten hebben veel van hun voedingsstoffen verloren. Kies voor voedingsmiddelen die zo weinig mogelijk bewerkt zijn en let op het etiket.

Ben je een zoetebek? Naast vers fruit kan je ook kiezen voor gedroogde fruitsoorten, tegenwoordig in alle soorten en maten te vinden!

Eerder een liefhebber van hartig? Gekookte eitjes of augurken zijn perfect voor wie iets caloriearm wil. Wasabi-erwten stillen de kleine trek van pittige eters. Ook een mogelijkheid: crackers. Combineer ze met hummus of bereid je eigen spread door verse kaas te pimpen met kruiden. Ook olijven zijn een goede keuze. Ontpit ze vooraf, zo vermijd je extra geklungel op de werkvloer.

Zorg dat het leuk blijft Tegenwoordig zijn er heel veel nieuwe tussendoortjes op de markt. Notenrepen, mengelingen met superfoods, enz... Ze zijn niet altijd goedkoop, maar brengen wel variatie in het aanbod. Bovendien bewaren dit soort tussendoortjes lang, zodat je steeds iets bij de hand hebt. En ook hier geldt: let op de voedingstabel!

Maar vooral: Zondigen mag wel eens! Het is niet de bedoeling dat je als een asceet leeft. Als je erin slaagt om 80 procent van je maaltijden gezond te houden, dan ben je goed bezig. Die zoete of zoute zonde is dan dubbel en dik verdiend!

Hoe vermijd jij dat je te veel in de snoeppot grabbelt? We zijn benieuwd naar je favoriete gezonde snacks! Deel ze in de comments of via de Facebookpagina van Beka Cookware

Volg Beka Cookware via Pinterest voor nog meer gezonde en lekkere inspiratie!

Ontdek nog meer handig keukenmateriaal: